Beeldschermen als communicatiemiddel

Beeldschermen als communicatiemiddel

Beeldschermen als communicatiemiddel

In de ruimte om ons heen zien we steeds meer beeldschermen opduiken. Bijvoorbeeld in winkels, bibliotheken en kantoren, maar ook in ziekenhuizen, wachtkamers van huisartsen en tandartsen en zelfs op pleinen of stations. De benaming van het gebruik dit soort beeldschermen is digital signage of narrowcasting. Dit houdt in digitale communicatie waarbij op een bepaalde plek een bepaalde doelgroep kan worden aangesproken. Dit in tegenstelling tot broadcasting, waarbij je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken met bijvoorbeeld een televisie commercial. Met narrowcasting kun je informatie geven aan mensen die op dat moment relevant is, bijvoorbeeld aan mensen die bij de huisarts zitten te wachten, die in de rij staan bij de bakker of op hun trein staan te wachten. Narrowcasting kan gebruikt worden voor allerlei toepassingen, zoals reclame, informatie, entertainment of beïnvloeding.

Externe communicatie

Narrowcasting wordt door veel bedrijven ingezet als extern communicatiemiddel. Zo kunnen ze potentiële klanten bereiken en beïnvloeden op het moment dat ze bijvoorbeeld in de winkel rondlopen of op het moment staan een aankoop te doen. Narrowcasting wordt dan vooral toegepast als middel om reclame te maken voor bijvoorbeeld nieuwe producten of afgeprijsde producten. Daarnaast kan er informatie getoond worden die belangrijk is voor het bedrijf, zoals aangepaste openingstijden of extra koopavonden.

Interne communicatie

Verder kan narrowcasting ook worden ingezet als intern communicatiemiddel. Het werkt dan als een soort digitale nieuwsbrief voor het personeel. Informatie die belangrijk is voor het personeel wordt hierop uitgezonden, zoals nieuwe medewerkers, jubilea en verjaardagen van medewerkers of belangrijke KPI’s van het bedrijf. Daarnaast kan ook algemene informatie die van belang kan zijn voor medewerkers getoond worden, zoals het lokale weerbericht, de vertrektijden van het dichtstbijzijnde station of het regionale nieuws.

Zelf narrowcasting inzetten

Wil je meer weten over narrowcasting of denk je erover om zelf narrowcasting te gaan gebruiken binnen jouw bedrijf? Dan kun je het beste de hulp inschakelen van een gespecialiseerd bedrijf. Kijk bijvoorbeeld eens op Qyn.nl . Zij hebben al verschillende bedrijven geholpen met narrowcasting en ervoor gezorgd dat zij zich op een effectieve manier kunnen onderscheiden.